Fiscale pk bereken in België: zo werkt het en dit moet je onthouden

De fiscale pk van je voertuig bepaalt mee hoeveel verkeersbelasting je jaarlijks betaalt in België.
Of je nu met een benzine-, diesel- of hybridewagen rijdt: de fiscale paardenkracht beïnvloedt je kosten zodra je voertuig ingeschreven is bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV).
Net zoals de euronorm of CO₂-uitstoot bepaalt de fiscale pk het belastbaar vermogen van je auto. In Vlaanderen wordt dit gebruikt om zowel de jaarlijkse verkeersbelasting als in veel gevallen de belasting op de inverkeerstelling (BIV) te berekenen.
Klinkt ingewikkeld? Geen zorgen. In dit artikel leggen we het klaar en helder uit:
- Wat de fiscale pk is
- Waar je die terugvindt
- Hoe deze wordt berekend
- En wat dat betekent voor je portemonnee
Wat is fiscale pk eigenlijk?
Wat betekent fiscale pk (of fiscale paardenkracht)?
De fiscale pk is een administratieve eenheid die de overheid gebruikt om het vermogen van een voertuig te schatten. Het is dus geen echte meting van motorkracht zoals kilowatt (kW) of paardenkracht (pk), maar een cijfer dat helpt bij het berekenen van belastingen.
Concreet is het een soort forfaitaire waarde gebaseerd op de cilinderinhoud van je motor. Hoe groter de inhoud, hoe meer fiscale paardenkracht je wagen krijgt, en hoe hoger je verkeersbelasting uitvalt.
Het belastbare vermogen van een voertuig wordt dus uitgedrukt in fiscale pk, wat een belangrijke invloed heeft op de jaarlijkse verkeersbelasting.
Voor elektrische wagens geldt deze regel niet. Die hebben geen cilinderinhoud, en worden anders belast (daarover later meer).
Waar vind je het juist terug op je inschrijvingsbewijs?
Je vindt de fiscale pk meestal terug op het inschrijvingsbewijs van je voertuig, ook wel het roze formulier of grijze kaart genoemd. Op sommige modellen staat dit bij het veld “P.2”, al verschilt dat per voertuigtype en datum van inschrijving.
Kun je het niet meteen terugvinden? Raadpleeg dan het Europees gelijkvormigheidsattest, of Certificate Of Conformity (COC). Je krijgt dit meestal bij aankoop, maar je kunt het ook opvragen bij je verkoper of via de Vlaamse Belastingdienst.
Voor welke voertuigen geldt het?
De berekening van fiscale pk geldt niet voor elk voertuig, maar wél voor de volgende categorieën:
- Personenauto’s met verbrandingsmotor
- Minibussen en voertuigen voor dubbel gebruik
- Auto’s met hybride aandrijving (afhankelijk van type en CO₂-uitstoot)
- Lichte vrachtwagens met specifieke kenmerken
Voor elektrische voertuigen zonder cilinderinhoud is de formule niet van toepassing. Hier kijkt men naar andere factoren zoals batterijtype, euronorm of CO₂-uitstoot.
Daarnaast gelden er verschillende regels per gewest. Wat in Vlaanderen van toepassing is, kan in Wallonië of Brussel anders zijn. In dit artikel focussen we op het Vlaams gewest.
Hoe wordt de fiscale pk berekend?
De fiscale paardenkracht (fiscale pk) wordt berekend op basis van de technische kenmerken van je voertuig. Het belangrijkste element hierbij? De cilinderinhoud van je motor.
De standaardformule in België
Voor voertuigen met een verbrandingsmotor geldt in België een eenvoudige formule:
Fiscale pk = cilinderinhoud in cm³ / 200
Een voorbeeld:
Een wagen met een cilinderinhoud van 1.600 cm³ heeft:
1.600 / 200 = 8 fiscale pk
Hoe groter de cilinderinhoud, hoe hoger het belastbaar vermogen. En dus: hoe meer je betaalt aan jaarlijkse verkeersbelasting.
Wil je meer te weten over hoe de verkeersbelasting in België precies in elkaar zit? Lees dan zeker ons artikel over de verkeersbelasting in België.
Let op: het aantal fiscale pk’s dat op je inschrijvingsbewijs staat, kan afgerond zijn. Toch gebruikt de Vlaamse Belastingdienst de exacte waarde voor de berekening.
Uitzonderingen: hybride en elektrische voertuigen
Niet elk voertuig gebruikt de standaardformule.
Voor hybrides of plug-in hybrides wordt de fiscale pk vaak op dezelfde manier berekend, maar de CO₂-uitstoot en Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) -waarde kunnen een rol spelen in de belastingberekening.
Voor volledig elektrische voertuigen geldt er géén cilinderinhoud, en dus geen klassieke fiscale pk. In dat geval kijkt de Vlaamse overheid naar andere parameters zoals:
- het vermogen in kilowatt (kW)
- de WLTP-waarde (indien van toepassing)
- het type elektrische motor
De belasting voor elektrische auto’s ligt meestal een stuk lager, en vaak geldt er een vrijstelling of vermindering.
Hoe zit het met WLTP-waarde, CO₂-uitstoot en brandstoftype?
De WLTP-waarde (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) is een meetmethode om de reële CO₂-uitstoot van voertuigen vast te leggen. Deze waarde vind je terug op het Europees gelijkvormigheidsattest of je keuringsbewijs.
Waarom is dit belangrijk?
- In Vlaanderen beïnvloedt de CO₂-uitstoot de verkeersbelasting voor nieuwe voertuigen
- De brandstofsoort speelt ook mee: dieselwagens met hoge uitstoot betalen doorgaans meer
- De euronorm (zoals Euro 6) kan leiden tot minder belasting bij lagere uitstoot.
De fiscale pk vormt het vertrekpunt voor je belastingberekening, maar ook factoren zoals CO₂-uitstoot en brandstoftype spelen mee in het uiteindelijke bedrag.
Wat is de impact op je verkeersbelasting?
De jaarlijkse verkeersbelasting wordt in Vlaanderen grotendeels bepaald op basis van de fiscale pk. Maar ook factoren zoals de leeftijd van je wagen, brandstofsoort, CO₂-uitstoot en euronorm spelen een rol.
Jaarlijkse tarieven voor verkeersbelasting in Vlaanderen
Voor personenwagens, voertuigen voor dubbel gebruik en minibussen die vóór 1 januari 2016 werden ingeschreven, telt enkel de fiscale pk.
Vanaf 1 januari 2016 houdt de Vlaamse overheid ook rekening met:
- de euronorm van het voertuig
- de CO₂-uitstoot
- de brandstofsoort
Toch blijft de basis van de berekening de fiscale pk.
Er geldt echter wel een minimumbedrag voor de verkeersbelasting, ongeacht de berekende waarde.
Tabel: basisbedragen op basis van fiscale pk
Onderstaande tabel toont de jaarlijkse verkeersbelasting op basis van fiscale pk, voor voertuigen met een inschrijving vóór 2016. De bedragen zijn indicatief en kunnen per jaar geïndexeerd worden.
Fiscale pk |
Basisbedrag verkeersbelasting: |
< 4 pk |
€ 91,68 |
5 pk |
€ 114,84 |
6 pk |
€ 165,96 |
7 pk |
€ 216,84 |
8 pk |
€ 268,20 |
9 pk |
€ 319,44 |
10 pk |
€ 370,08 |
11 pk |
€ 480,36 |
12 pk |
€ 590,52 |
13 pk |
€ 700,44 |
14 pk |
€ 810,72 |
15 pk |
€ 920,88 |
16 pk |
€ 1.206,24 |
17 pk |
€ 1.491,84 |
18 pk |
€ 1.777,32 |
19 pk |
€ 2.062,20 |
20 pk |
€ 2.347,68 |
> 20 pk |
+ €127,92 per extra pk |
Bron: Vlaanderen.be
Let op: Voor voertuigen met een hoge CO₂-uitstoot of een dieselmotor kunnen extra kosten gelden bovenop de basisberekening. Deze toeslagen worden apart toegevoegd. Bovendien worden de tarieven elk jaar op 1 juli geïndexeerd. Tot slot komt er nog een gemeentelijke opdeciem bij, een toeslag van 10% op het eindbedrag.
Verschillen tussen gewesten (Vlaanderen, Brussel, Wallonië)
België telt drie belastingregimes. De Vlaamse belastingdienst werkt met eigen formules en tabellen. In Wallonië en Brussel gelden andere regels:
- In Vlaanderen wordt gekeken naar fiscale pk, CO₂-uitstoot en euronorm
- In Wallonië telt enkel de fiscale pk voor de jaarlijkse verkeersbelasting
- In Brussel geldt een gemengd systeem, maar meestal wordt enkel het motorvermogen en type brandstof bekeken
Let dus op bij aankoop van een tweedehandswagen uit een ander gewest, of als je verhuist. Het belastingregime kan verschillen.
Wat als je wagen niet op benzine of diesel rijdt?
Niet elke wagen gebruikt een klassieke verbrandingsmotor. Rijd je met een elektrische auto, of heb je een buitenlands voertuig? Dan gelden er aparte regels.

Elektrische voertuigen: geen fiscale pk maar andere regeling
Een elektrische wagen heeft geen cilinderinhoud, en dus geen fiscale paardenkracht in de klassieke zin. Toch moet je in sommige gevallen nog verkeersbelasting betalen.
Wat je moet weten:
- In Vlaanderen genieten volledig elektrische voertuigen van een vrijstelling van BIV en jaarlijkse verkeersbelasting.
- Plug-in hybrides worden wél belast op basis van CO2-uitstoot, vermogen en type gebruik.
- De elektrische motor moet vermeld staan op het inschrijvingsbewijs.
Dit voordeel kan wel veranderen. Controleer altijd de toepassing van de regels op datum van inschrijving.
Buitenlands inschrijvingsbewijs: waarop letten?
Wil je een voertuig inschrijven dat eerder in een ander land was geregistreerd? Dan moet je extra opletten.
- De Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) vraagt een Europees gelijkvormigheidsattest waarop de technische gegevens vermeld staan, zoals CO₂-uitstoot, vermogen en euronorm.
- Bij de aanvraag zijn de volgende documenten aanvaard: buitenlands inschrijvingsbewijs, aankoopfactuur, gelijkvormigheidsattest, keuringsbewijs.
- De BIV en jaarlijkse verkeersbelasting worden dan berekend alsof je het voertuig nieuw inschrijft in België.
Zo bereken je het zelf of controleer je het eenvoudig
Je hoeft geen boekhouder te zijn om je fiscale pk of verkeersbelasting te begrijpen. Met de juiste tools en documenten kan je dit zelf in enkele minuten nakijken. Zo vermijd je verrassingen bij de inschrijving of aankoop van een voertuig.
Online tools en overheidswebsites
De Vlaamse belastingdienst stelt een handige simulator ter beschikking waarmee je eenvoudig je jaarlijkse verkeersbelasting op basis van fiscale pk kunt berekenen.
Je vindt deze tool op belastingen.vlaanderen.be, onder de rubriek verkeersbelasting berekenen. Je vult enkele gegevens in, en de website toont je direct het bedrag verkeersbelasting op basis van de fiscale paardenkracht, CO₂-uitstoot en andere factoren.
Ook andere sites zoals Voertuigkosten.be bieden eenvoudige rekenhulpen aan, al zijn die minder volledig dan de officiële bronnen.
Welke documenten moet je bij de hand hebben?
Om correct te kunnen fiscale pk berekenen, heb je best deze documenten of gegevens bij de hand:
- Je inschrijvingsbewijs (deel 1): hierop staat de cilinderinhoud en soms ook de CO₂-uitstoot.
- Het Europees gelijkvormigheidsattest waarop de WLTP-waarde of NEDC-waarde vermeld staat.
- De datum van de eerste inverkeerstelling.
- De brandstofsoort en eventueel de euronorm.
Voor buitenlandse wagens: zorg ook voor een buitenlands inschrijvingsbewijs waar de technische gegevens goed leesbaar zijn.
Tip: controleer of de meetwaarden correct vermeld staan, vooral bij oudere voertuigen of wagens van buiten de EU. Fouten in deze documenten kunnen leiden tot een verkeerde berekening of zelfs boetes bij inschrijving.
Conclusie: fiscale pk bereken, waarom het loont
Wie zijn fiscale pk kent, betaalt nooit te veel en komt voor geen verrassingen te staan. Of je nu een wagen koopt, inschrijft of gewoon de jaarlijkse verkeersbelasting wil voorspellen: met één simpele berekening weet je waar je aan toe bent.
Een autoverzekering voor jonge bestuurders: wat zijn de mogelijkheden?
Een autoverzekering voor jonge bestuurders is duur, maar besparen kan! Ontdek kosten, dekkingen en tips [...]
Alles wat je moet weten over de verkeersbelasting in België
Ontdek alles over verkeersbelasting in België: de fiscale pk, tarieven en tips om te besparen. [...]
Gratis Touring pechverhelping: 12 maanden lang bij je aankoop!
Koop nu een tweedehandswagen en geniet van 12 maanden gratis Touring pechverhelping! 24/7 bijstand in [...]
Een hybride of elektrische auto: wat is het verschil? En welke past bij jou?
Twijfel je tussen de aankoop van een hybride of elektrische auto? Ontdek de verschillen en [...]
Beste elektrische auto 2025: Topmodellen in België
De beste elektrische auto kiezen? Ontdek de topmodellen in België op basis van verkoopcijfers en [...]
Hoeveel kost een autoverzekering per jaar? Het volledige plaatje
Hoeveel kost een autoverzekering per jaar in België? Ontdek de gemiddelde kosten, manieren om te [...]
Verkoopovereenkomst auto: Alles wat je moet weten
Ontdek alles over de verkoopovereenkomst auto en hoe je het proces soepel en probleemloos kunt [...]
Elektrische auto onderhouden en keuring ervan, hoe zit dat juist ?
Ontdek de kosten en praktische tips voor het onderhoud van je elektrische auto. Zorg goed [...]
Vlaamse premie elektrische wagen verdwenen: Wat voor 2025?
Lees alles over de premie elektrische wagen in 2024. Waarom is deze gestopt en wat [...]
Vignet Oostenrijk 2025: Zonder zorgen over de grens!
Ontdek alles wat je moet weten over het vignet Oostenrijk 2025. Lees snel verder voor [...]
Vignet Zwitserland 2025 uitgelegd: makkelijk, verplicht en digitaal
Vignet Zwitserland 2025 nodig? Lees hoe het digitale vignet werkt, waar je het koopt en [...]
Tips voor een zorgeloze vakantie met auto: van tolwegen en vignetten tot brandstofkosten
Plan je vakantie met auto slim! Ontdek tips voor vignetten, benzinekosten en een zorgeloze reis [...]
Zelfrijdende auto’s: Hoe lang duurt het voor ze mainstream zijn?
Wat is een zelfrijdende auto en hoe zal deze technologie evolueren? Ontdek alles over autonome [...]
Rijbereik en levensduur batterij van elektrische auto’s: in detail
Leer hoe je je elektrische auto efficiënt kunt opladen, zowel thuis als onderweg. Van aansluitingen [...]
Belgische autokeuring 2025: Regels en tips voor een zorgeloze technische controle
Ontdek de regels en wijzigingen in de Belgische autokeuring voor 2025 en hoe je je [...]
Steenslag auto: Tips voor het repareren, herstellen en voorkomen van schade
Overweeg je de aanschaf van een fietsendrager? Ontdek onze tips en adviezen en maak de [...]
Het beste fietsenrek voor op auto: tips en advies voor de juiste keuze te maken
Overweeg je de aanschaf van een fietsendrager? Ontdek onze tips en adviezen en maak de [...]