Alles wat je moet weten over de verkeersbelasting in België

De verkeersbelasting is een jaarlijkse kost voor autobezitters in België en hangt af van factoren zoals vermogen, CO₂-uitstoot en gewestelijke regelgeving.
Daarnaast spelen de fiscale pk’s, euronorm, jouw regio en het gewicht van je wagen een grote rol in de berekening.
Maar hoeveel moet je precies betalen? In 2025 veranderen de regels voor elektrische en hybride voertuigen, waardoor sommige belastingvoordelen verdwijnen en andere blijven bestaan.
In dit artikel ontdek je hoe de verkeersbelasting wordt bepaald, wat er verandert in 2025 en welke keuzes je misschien kunt maken om te besparen.
Wat is verkeersbelasting en waarom moet je die betalen?
De verkeersbelasting is een jaarlijkse belasting die je in België betaalt om een voertuig op de openbare weg te mogen gebruiken.
Het bedrag verschilt per gewest (Vlaanderen, Brussel en Wallonië) en is afhankelijk van verschillende factoren zoals: het vermogen, de CO₂-uitstoot en het type voertuig.
Naast de standaard verkeersbelasting kunnen er ook aanvullende belastingen van toepassing zijn, zoals de belasting op inverkeerstelling (BIV) bij de eerste inschrijving van een voertuig.
Verkeersbelasting in België: Voor welke voertuigen geldt de taks?
De verkeersbelasting geldt voor de meeste gemotoriseerde voertuigen die op de openbare weg rijden. Dit omvat:
- Personenwagens (benzine, diesel, hybride en elektrische auto’s).
- Lichte vrachtwagens en minibussen.
- Motoren en motorfietsen.
- Aanhangwagens en kampeerwagens (boven een bepaalde massa).
- Taxi’s en voertuigen voor dubbel gebruik.
- Bedrijfsvoertuigen en leasingwagens.
Voor sommige voertuigen, zoals oldtimers en kampeerwagens, geldt een forfaitaire belasting.
Andere type voertuigen kunnen in aanmerking komen voor vrijstellingen of verminderingen, zoals hybride en elektrische voertuigen, lichte vrachtauto’s of wagens die gebruikt worden door mindervaliden.
Betaald en dan? Wie ontvangt eigenlijk de verkeersbelasting in België?
De Vlaamse Belastingdienst (VLABEL) is verantwoordelijk voor de inning van de verkeersbelasting in Vlaanderen. In Brussel en Wallonië gebeurt dit via de FOD Financiën of de gewestelijke belastingdiensten. Zij berekenen en innen de jaarlijkse verkeersbelasting, sturen aanslagbiljetten en bepalen of een voertuig recht heeft op een vrijstelling of vermindering.
De verkeersbelasting moet tijdig betaald worden. Wie niet op tijd betaalt, riskeert een boete of een verhoging van het oorspronkelijke bedrag.
Hoe wordt verkeersbelasting berekend?
De berekening van de verkeersbelasting is afhankelijk van verschillende parameters. Vlaanderen, Brussel en Wallonië hanteren verschillende berekeningsmethodes, maar over het algemeen spelen de volgende factoren een rol:
1. De fiscale pk
De fiscale pk bepaalt in België deels de verkeersbelasting, BIV en verzekeringspremie.
De berekening gebeurt op basis van de cilinderinhoud, waarbij een hoger aantal fiscale PK’s leidt tot hogere belastingen. Vlaanderen houdt hierbij ook CO₂-uitstoot in rekening, terwijl Brussel en Wallonië een andere methode hanteren.
Het berekenen van de fiscale pk
De fiscale paardenkracht (PK) wordt berekend door de cilinderinhoud (cm³) te delen door 200. Zo krijgt een motor van 2000 cm³ een fiscale PK van 10.
In Vlaanderen spelen ook CO₂-uitstoot en brandstoftype een rol, waardoor milieuvriendelijke voertuigen soms een aangepaste fiscale PK krijgen.
2. CO₂ uitstoot en euronorm
Voertuigen met een hogere CO₂-uitstoot betalen doorgaans meer belasting, waarbij de euronorm, die de milieuvriendelijkheid bepaalt. Ook meespeelt in de berekening. Elektrische auto’s genieten momenteel van geen of sterk verminderde verkeersbelasting in sommige gewesten.
3. Leeftijd en type voertuig
Oudere voertuigen worden zwaarder belast, terwijl lichte vrachtwagens en leasingwagens volgens andere schalen worden belast dan particuliere personenwagens.
4. Gewestelijke belasting en regelgeving
Het belastingsysteem voor auto’s in ons land is niet overal hetzelfde – de regels in Brussel en Wallonië verschillen namelijk van die in Vlaanderen, dat maakt het allemaal niet eenvoudiger.
Verkeersbelasting in 2025: Wat verandert er en wat kost het jou?
De verkeersbelasting in België wordt jaarlijks herzien, wat betekent dat tarieven en regels voor verschillende voertuigcategorieën regelmatig worden aangepast.
In 2025 zijn er enkele belangrijke wijzigingen, vooral voor hybride en elektrische wagens. Hieronder een overzicht per voertuigtype.
Verkeersbelasting voor elektrische en hybride auto’s
De fiscale voordelen voor elektrische en hybride voertuigen veranderen in 2025. Waar hybride wagens vroeger volledig vrijgesteld waren van verkeersbelasting, voeren sommige gewesten nieuwe taksen in. Dit heeft invloed op de jaarlijkse kosten voor eigenaars van elektrische en hybride auto’s.
Hybrides en wegenbelasting: Betaal je minder dan met een gewone wagen?
Sinds 2025 zijn plug-in hybrides in Vlaanderen minder fiscaal voordelig. Enkel modellen met lage CO₂-uitstoot behouden een verlaagd tarief voor BIV en verkeersbelasting. Hybrides met hogere uitstoot worden quasi gelijk belast aan benzine- en dieselwagens.
In Brussel en Wallonië blijven hybride voertuigen voorlopig fiscaal aantrekkelijk, met kortingen op de BIV en verkeersbelasting, vooral bij lage CO₂-uitstoot.
Let op: sommige zwaardere plug-in hybrides, zoals lichte vrachtwagens, kunnen onder een ander belastingstelsel vallen, wat regionaal voor- of nadelig kan uitpakken.

Personenwagens met een verbrandingsmotor: Tarieven per vermogen en CO₂-uitstoot
Voor diesel- en benzine personenwagens in Vlaanderen wordt de verkeersbelasting berekend op basis van:
- Het Vermogen: uitgedrukt in fiscale pk.
- De CO₂-uitstoot: hoe hoger de uitstoot, hoe hoger de belasting.
- De euronorm: moderne, milieuvriendelijke auto’s betalen minder.
Check zeker de officiële website van de Vlaamse overheid voor een gedetailleerder overzicht.
Lichte vrachtauto's en aanhangwagens: Betaal je minder of net meer?
Voor lichte vrachtwagens en aanhangwagens gelden aparte regels:
- Lichte vrachtwagens (tot 3,5 ton) betalen een vast bedrag dat afhangt van het laadvermogen.
- Aanhangwagens boven 750 kg hebben een jaarlijkse verkeersbelasting, afhankelijk van hun maximaal toegelaten massa (MTM).

Uitzondering kampeerwagens: In Vlaanderen worden kampeerwagens belast op basis van de maximaal toegelaten massa (MTM) en kunnen zij in bepaalde gevallen genieten van gunsttarieven. Controleer altijd de actuele regelgeving om te zien of je voertuig in aanmerking komt.
Wie moet verkeersbelasting betalen en wanneer valt de rekening in de bus?
Zoals eerder aangehaald wordt de verkeersbelasting jaarlijks geïnd door de Vlaamse Belastingdienst (VLABEL) of de respectieve gewestelijke belastingdiensten in Brussel en Wallonië. Maar wanneer moet je precies betalen?
Na de inschrijving van voertuigen bij de Dienst Inschrijving Voertuigen, of DIV, moet de verkeersbelasting betaald worden. Dit geldt zowel voor nieuwe als tweedehandsvoertuigen.
Wanneer betaal je verkeersbelasting na aankoop van een voertuig?
- Na de eerste inschrijving van een wagen ontvang je een aanslagbiljet van de belastingdienst.
- Je hebt ongeveer twee maanden om de eerste betaling te voldoen.
- Daarna volgt de jaarlijkse betaling zolang je het voertuig ingeschreven houdt.
- Bij leasingwagens neemt de leasemaatschappij doorgaans de betaling van belastingen en verzekeringen op zich, afhankelijk van het contract.
Wat als je een tweedehandswagen aankoopt?
Hier blijft de verkeersbelasting doorlopen zolang het voertuig ingeschreven is, en de nieuwe eigenaar ontvangt een nieuwe aanslag na inschrijving. De aankoopdatum bepaalt wanneer het eerste aanslagbiljet wordt verstuurd.
Om dit met een voorbeeld aan te tonen: koop je een tweedehandswagen in mei 2025, dan krijg je binnen twee maanden na inschrijving een aanslagbiljet.
Auto verkopen of schrappen? Wat met je verkeersbelasting en nummerplaat?
Bij verkoop aan een particulier neemt de nieuwe eigenaar de belastingverplichting over. Bij export of schrapping bij de DIV stopt de verkeersbelasting zodra de wagen is uitgeschreven. Om verdere aanslagen te vermijden, moet je de nummerplaat officieel laten schrappen.
Als je een wagen verkoopt en de nummerplaat behoudt, moet je nog steeds verkeersbelasting betalen zolang de wagen ingeschreven staat.
Elektrisch, hybride of klein model? Zo bespaar je op verkeersbelasting
Hoewel verkeersbelasting een vaste kost is, zijn er manieren om te besparen. Door slim te kiezen voor een voertuig of specifieke inschrijvingsvormen te gebruiken, kun je je jaarlijkse kosten verlagen.
Kies voor een lage fiscale PK en CO₂-uitstoot
Een wagen met een kleinere cilinderinhoud en lagere CO₂-uitstoot zorgt automatisch voor een lagere verkeersbelasting én zuiniger verbruik. Omdat fiscale PK’s een grote invloed hebben op je belastingtarief, is het slim om een voertuig te kiezen dat hier gunstig op scoort. Zo bespaar je niet alleen op belastingen, maar ook op brandstofkosten.
Wanneer kies je voor een tijdelijke plaat of lichte vracht?
Voor zelfstandigen en particulieren kan inschrijving als lichte vrachtwagen fiscaal voordelig zijn, met een lagere verkeersbelasting. Dit geldt voor bestelwagens en sommige SUV’s die voldoen aan de technische eisen. Zoals het laadvolume, geen passagierszetels, etc.
Daarnaast kunnen tijdelijke nummerplaten nuttig zijn bij importwagens of voertuigen die slechts een deel van het jaar gebruikt worden, zoals een sportwagen voor zomerse ritten. Dit kan helpen om bepaalde belastingen uit te stellen of te vermijden.
Vrijstellingen en kortingen: Overzicht van wie recht heeft op vermindering
Verder bestaan er ook enkele vrijstellingen en kortingen. In Vlaanderen krijgen personen met een handicap, oudere voertuigen, en soms wagens op alternatieve brandstoffen een korting of vrijstelling op de jaarlijkse verkeersbelasting.
In sommige gevallen kunnen ook zelfstandigen en bedrijven een belastingvoordeel krijgen, afhankelijk van het gebruik en de inschrijving van het voertuig.
Door vooraf een goede simulatie te doen via de Vlaamse Belastingdienst, kun je inschatten hoeveel verkeersbelasting je moet betalen en of er manieren zijn om deze kosten te verlagen. Dit voorkomt onaangename verrassingen en helpt bij het maken van een slimme, kostenbesparende keuze.
Koop je een nieuwe of tweedehands wagen? Vergeet de BIV niet!
Naast de jaarlijkse verkeersbelasting waar elke autobezitter mee te maken krijgt, moet je ook de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) betalen. Kort samengevat is dit een eenmalige belasting die je moet betalen wanneer je een voertuig voor het eerst op jouw naam inschrijft in België. En ja, dit geldt voor zowel gloednieuwe wagens als tweedehandswagens die hun eerste ritje onder jouw eigenaarschap maken!
In Vlaanderen wordt de hoogte van deze belasting bepaald door verschillende factoren die allemaal samenhangen met de eigenschappen van je wagen. Het systeem is slim opgezet en houdt rekening met zowel milieu-impact als technische specificaties. Dit zorgt voor een berekening die perfect aansluit bij de werkelijke belasting die je voertuig veroorzaakt.
De hervorming van de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) in Wallonië komt eraan! Vanaf 1 juli 2025 zal deze eenmalige belasting die je betaalt bij de aankoop van je wagen op een nieuwe manier berekend worden. Het bedrag wordt dan bepaald door een combinatie van de CO2-uitstoot, het gewicht én het vermogen van je voertuig. Het idee hierachter is eigenlijk heel simpel: de overheid wil ons aanmoedigen om te kiezen voor lichtere, minder krachtige en vooral milieuvriendelijke auto’s. De jaarlijkse verkeersbelasting blijft wel gewoon zoals die nu is, en deze nieuwe BIV-regeling geldt alleen als je een wagen nieuw inschrijft vanaf de startdatum van de hervorming (bron: wallonie.be).
Verkeersbelasting in 2025 en daarna: Wat brengt de toekomst?
De verkeersbelasting in België blijft een belangrijke factor in de totale kosten van autobezit, en met de wijzigingen in 2025 moeten bestuurders zich goed informeren over hun fiscale verplichtingen.
Terwijl volledig elektrische voertuigen voorlopig genieten van een vrijstelling, verdwijnen belastingvoordelen voor sommige hybride wagens geleidelijk. Daarnaast blijven CO₂-uitstoot en de fiscale pk’s cruciale factoren in de berekening van de verkeersbelasting.
Wat de toekomst brengt, blijft onzeker. Zal Vlaanderen een minimumforfait invoeren voor elektrische wagens? Blijven Wallonië en Brussel vasthouden aan hun belastingvoordelen? Eén ding is zeker: de focus op duurzame mobiliteit wordt steeds groter, en verkeersbelasting zal hierin een belangrijke rol blijven spelen.
Wil je slim besparen? Overweeg een voertuig met lage uitstoot, check alternatieve inschrijvingsvormen en doe een simulatie vooraleer je een auto aanschaft. Zo vermijd je onverwachte kosten en blijf je financieel op koers.
Gratis Touring pechverhelping: 12 maanden lang bij je aankoop!
Koop nu een tweedehandswagen en geniet van 12 maanden gratis Touring pechverhelping! 24/7 bijstand in [...]
Een hybride of elektrische auto: wat is het verschil? En welke past bij jou?
Twijfel je tussen de aankoop van een hybride of elektrische auto? Ontdek de verschillen en [...]
Beste elektrische auto 2025: Topmodellen in België
De beste elektrische auto kiezen? Ontdek de topmodellen in België op basis van verkoopcijfers en [...]
Een autoverzekering voor jonge bestuurders: wat zijn de mogelijkheden?
Een autoverzekering voor jonge bestuurders is duur, maar besparen kan! Ontdek kosten, dekkingen en tips [...]
Hoeveel kost een autoverzekering per jaar? Het volledige plaatje
Hoeveel kost een autoverzekering per jaar in België? Ontdek de gemiddelde kosten, manieren om te [...]
Verkoopovereenkomst auto: Alles wat je moet weten
Ontdek alles over de verkoopovereenkomst auto en hoe je het proces soepel en probleemloos kunt [...]
Elektrische auto onderhouden en keuring ervan, hoe zit dat juist ?
Ontdek de kosten en praktische tips voor het onderhoud van je elektrische auto. Zorg goed [...]
Vlaamse premie elektrische wagen verdwenen: Wat voor 2025?
Lees alles over de premie elektrische wagen in 2024. Waarom is deze gestopt en wat [...]
Vignet Oostenrijk 2025: Zonder zorgen over de grens!
Ontdek alles wat je moet weten over het vignet Oostenrijk 2025. Lees snel verder voor [...]
Vignet Zwitserland 2025 uitgelegd: makkelijk, verplicht en digitaal
Vignet Zwitserland 2025 nodig? Lees hoe het digitale vignet werkt, waar je het koopt en [...]
Tips voor een zorgeloze vakantie met auto: van tolwegen en vignetten tot brandstofkosten
Plan je vakantie met auto slim! Ontdek tips voor vignetten, benzinekosten en een zorgeloze reis [...]
Zelfrijdende auto’s: Hoe lang duurt het voor ze mainstream zijn?
Wat is een zelfrijdende auto en hoe zal deze technologie evolueren? Ontdek alles over autonome [...]
Rijbereik en levensduur batterij van elektrische auto’s: in detail
Leer hoe je je elektrische auto efficiënt kunt opladen, zowel thuis als onderweg. Van aansluitingen [...]
Belgische autokeuring 2025: Regels en tips voor een zorgeloze technische controle
Ontdek de regels en wijzigingen in de Belgische autokeuring voor 2025 en hoe je je [...]
Steenslag auto: Tips voor het repareren, herstellen en voorkomen van schade
Overweeg je de aanschaf van een fietsendrager? Ontdek onze tips en adviezen en maak de [...]
Het beste fietsenrek voor op auto: tips en advies voor de juiste keuze te maken
Overweeg je de aanschaf van een fietsendrager? Ontdek onze tips en adviezen en maak de [...]