Vlaamse premie elektrische wagen verdwenen: Wat voor 2025?
De Vlaamse premie heeft de verkoop van elektrische wagens het afgelopen jaar een boost gegeven. Met financiële ondersteuning tot €5.000 voor nieuwe wagens en €3.000 voor tweedehands modellen werden de drempels voor veel consumenten en bedrijven verlaagd.
Maar nu deze premie in 2025 is stopgezet, rijst de vraag: wat betekent dit voor de toekomst van elektrische mobiliteit in Vlaanderen? Welke impact heeft dit op de verkoopcijfers, de tweedehandsmarkt, en de overgang naar een duurzamer wagenpark?
In dit artikel bekijken we wat de premie heeft betekend, waarom deze werd afgeschaft, wat de impact was en hoe de sector hierop zal inspelen.
Wat was de Vlaamse premie voor elektrische wagens?
De Vlaamse regering, onder leiding van minister van Mobiliteit Lydia Peeters, introduceerde de premie voor elektrische wagens als financiële stimulans om zero-emissievoertuigen toegankelijker en populairder te maken.
Het doel? De transitie naar milieuvriendelijke mobiliteit versnellen en de hoeveelheid elektrische wagens op de weg vergroten.
Specifiek richtte de premie voor elektrische voertuigen zich op twee specifieke doelgroepen:
-
Particulieren die een nieuwe of tweedehands elektrische wagen wilden aanschaffen.
-
Bedrijven die hun wagenpark willen verduurzamen, worden vooral aangemoedigd door middel van fiscale voordelen en volledige aftrekbaarheid. Dit is een belangrijke stimulans, aangezien bedrijven een aanzienlijk aandeel hebben in het totale wagenverkeer.
Met deze premie probeerde de Vlaamse overheid de grote drempel, zoals de hogere aankoopprijs van elektrische voertuigen te verlagen. Tegelijkertijd probeerden ze bewustwording te creëeren rond de voordelen van emissievrije mobiliteit.
Hoe werkte de Vlaamse premie?
De Vlaamse premie bood een financiële tegemoetkoming die afhankelijk was van het type elektrische wagen en de specifieke voorwaarden waaraan deze voldeed.
De Vlaamse regering gaf een premie voor elektrische voertuigen bood kopers van nieuwe wagens met een maximale cataloguswaarde van €40.000 (inclusief btw) een financiële steun tot €5.000. Voor tweedehands elektrische voertuigen was de premie beperkt tot maximaal €3.000, afhankelijk van de staat en leeftijd van het voertuig.
Om in aanmerking te komen voor de premie, moest het voertuig voldoen aan specifieke criteria. Alleen zero-emissievoertuigen, zoals batterij-elektrische auto’s en waterstofwagens, kwamen in aanmerking. Hybride voertuigen of voertuigen die fossiele brandstoffen gebruikten, werden expliciet uitgesloten.
Hoe kon je deze premie aanvragen?
Het aanvraagproces voor de Vlaamse premie verliep via het e-loket van Vlaanderen. Kopers moesten hun aankoop eerst registreren met een verkoopovereenkomst en binnen 90 dagen na ondertekening hun aanvraag indienen. Hierbij moesten ze de aankoopfactuur en het inschrijvingsbewijs uploaden om in aanmerking te komen.
Na goedkeuring werd de premie rechtstreeks op het opgegeven rekeningnummer gestort, wat zorgde voor een snelle en eenvoudige afhandeling.
Wie kwam in aanmerking voor de premie ?
Zoals hierboven kort aangehaald, richtte de premie zich uitsluitend op zero-emissievoertuigen, zoals batterij-elektrische auto’s en waterstofwagens. Terwijl hybride modellen, inclusief plug-in hybrides, werden uitgesloten vanwege hun gedeeltelijke afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.
Daarnaast was de premie, van 5000 euro, beperkt tot nieuwe voertuigen met een maximale cataloguswaarde van €40.000 inclusief btw. Dit plafond zorgde ervoor dat de subsidie gericht bleef op betaalbare modellen, waardoor luxewagens zoals de Porsche Taycan, Audi E-tron GT en high-end Tesla’s buiten de vereisten vielen.
Voor tweedehands zero-emissievoertuigen was er eveneens een premie beschikbaar van 3000 euro. Deze voertuigen moesten tussen de 3 en 8 jaar oud zijn vanaf hun eerste inschrijving en oorspronkelijke cataloguswaarde lager dan €60.000 inclusief btw hebben gekost.
Belangrijke deadlines voor premie elektrische wagen 2024
Voor kopers die nog wilden profiteren van de premie, golden strikte deadlines. Alleen voertuigen die uiterlijk op 22 november 2024 werden aangeschaft, kwamen in aanmerking. Vervolgens moesten de verkoopovereenkomst en andere documenten uiterlijk op 31 december 2024 via het e-loket van de Vlaamse overheid worden ingediend. Voor reeds correct ingediende aanvragen garandeert de Vlaamse overheid dat de uitbetalingen doorgaan, zelfs na het beëindigen van de regeling.
Hiermee wilde de regering duidelijkheid bieden en administratieve problemen voorkomen, al blijft de vervroegde stopzetting voor velen ietwat een teleurstelling.
Waarom werd de premie stopgezet ?
In 2024 besloot de nieuwe Vlaamse regering, onder leiding van Matthias Diependaele (N-VA), om de premie voor elektrische wagens vervroegd stop te zetten. Dit besluit werd genomen vanwege budgettaire uitdagingen en een strategische beleidswijziging.
De verkoop van elektrische wagens steeg in 2023 en 2024 sterk, waardoor de beschikbare “Vlaamse pot” sneller uitgeput raakte. Tegelijk wilde de nieuwe Vlaamse regering de focus verschuiven naar structurele investeringen in laadpalen en snellaadstations, wat volgens beleidsmakers een duurzamer effect heeft op de transitie naar groene mobiliteit.
Minister Diependaele benadrukte dat de premie niet langer houdbaar was en pleitte voor een gerichte aanpak om zowel particulieren als bedrijven te ondersteunen in hun overstap naar elektrische voertuigen.
De grote winnaars van de premie in Vlaanderen
Tesla domineerde, mede dankzij de Vlaamse subsidieregeling voor elektrische voertuigen. Waarbij de Model Y met 4.354 verkochte stuks duidelijk de favoriet was onder particuliere kopers. Ook de Tesla Model 3 presteerde sterk, met 2.382 verkochte exemplaren.
Op ruime afstand volgde Volvo’s compacte elektrische SUV, de EX30, die 849 particulieren wist te overtuigen. De betaalbare Dacia Spring, vaak genoemd als de goedkoopste elektrische wagen in België, sloot de top vijf af met 548 verkochte eenheden (bron: De Tijd).
Het brede aanbod aan beschikbare modellen maakte elektrisch rijden aantrekkelijk voor zowel budget-friendly kopers als liefhebbers van geavanceerde technologie.
De impact van de premie op de markt voor elektrische wagens in Vlaanderen
Stijgende verkoop in 2024
De premie zorgde voor een directe stijging in de verkoop van elektrische wagens in België, met een bijzonder sterke impact in Vlaanderen.
In 2024 werden bijna 128.000 nieuwe elektrische voertuigen geregistreerd, een indrukwekkende stijging van 37% ten opzichte van het jaar ervoor. Tegelijkertijd daalde de totale verkoop van nieuwe voertuigen met 6%, volgens cijfers van de autosector federatie: Traxio.
Deze cijfers benadrukken de effectiviteit van de premie in het stimuleren van de overstap naar zero-emissievoertuigen. Het is echter belangrijk te vermelden dat veel voertuigen die dankzij de premie besteld werden, pas begin 2025 geleverd en geregistreerd zullen worden.
Wij zijn alvast echt benieuwd hoeveel Vlamingen er effectief gebruik zullen gemaakt hebben van deze premie.
Impact op de tweedehandsmarkt
De premie voor nieuwe elektrische voertuigen in Vlaanderen heeft indirect bijgedragen aan een groeiende belangstelling voor de tweedehandsmarkt. Consumenten die dankzij de subsidie voor een nieuwe elektrische wagen kozen, brachten hun oudere modellen op de markt. Hierdoor is het aanbod van relatief jonge tweedehands elektrische voertuigen met moderne technologie en een uitstekende actieradius aanzienlijk toegenomen.
Met het stopzetten van de premie wordt een verdere stijging van de vraag naar tweedehands elektrische voertuigen verwacht. Zonder directe subsidies voor nieuwe aankopen
Wat kunnen we verwachten nu de Vlaamse premie is stopgezet voor 2025?
De Vlaamse premie voor elektrische voertuigen heeft onmiskenbaar bijgedragen aan de populariteit van een groener wagenpark en een versnelling in de transitie naar duurzamer transport.
Met recordverkopen in 2024 en een groeiend aanbod op de tweedehandsmarkt hebben we gezien hoe effectief een financiële stimulans kan zijn.
Maar nu de premie is stopgezet, is er een nieuwe fase aangebroken. Zonder deze financiële ondersteuning wordt de nadruk verlegd naar structurele investeringen in laadnetwerken en andere maatregelingen op vlak van duurzaamheid. De vraag is of deze verschuiving voldoende zal zijn om de groei van de markt te behouden.
Een blik op de toekomst
Wat de toekomst brengt, zal sterk afhangen van de beleidskeuzes in 2025 en de mogelijke invoering van nieuwe incentives door de Vlaamse of federale regering. Tegelijkertijd speelt het groeiende aanbod van elektrische voertuigen een cruciale rol, waarbij veel autofabrikanten inzetten op betaalbare modellen om elektrisch rijden voor een breder publiek toegankelijk te maken.
Met de toenemende aandacht voor groene mobiliteit en de groei van de tweedehandsmarkt is het potentieel groot, maar de richting die wordt gekozen, zal doorslaggevend zijn voor de evolutie van elektrisch rijden in Vlaanderen.
De vraag blijft: welke innovatieve maatregelen of subsidies zullen de volgende katalysator zijn?
Verkoopovereenkomst auto: Alles wat je moet weten
Ontdek alles over de verkoopovereenkomst auto en hoe je het proces soepel en probleemloos kunt [...]
Een hybride of elektrische auto: wat is het verschil? En welke past bij jou?
Twijfel je tussen de aankoop van een hybride of elektrische auto? Ontdek de verschillen en [...]
Vlaamse premie elektrische wagen verdwenen: Wat voor 2025?
Lees alles over de premie elektrische wagen in 2024. Waarom is deze gestopt en wat [...]
Na een verkeersongeval: essentiële stappen om te volgen
Ontdek de essentiële stappen om te volgen bij een verkeersongeval. Weet wat te doen en [...]
Lage emissiezone België: Een beknopt overzicht
Ontdek alles over de lage emissiezone in België en wat dit betekent voor uw voertuig. [...]
Rijbereik en levensduur batterij van elektrische auto’s: in detail
Leer hoe je je elektrische auto efficiënt kunt opladen, zowel thuis als onderweg. Van aansluitingen [...]
De elektrische auto’s met grootste actieradius (in 2025)
Ontdek de top elektrische auto’s van 2024. Vergelijk actieradius en prijs om de beste keuze [...]
Wat zijn de top 10 goedkoopste elektrische auto op de markt?
Welke zijn de goedkoopste elektrische auto's? Ontdek welke auto's minder dan €35.000,- kosten.