Een auto op waterstof: Voordelen, werking en waar je kunt tanken

auto op waterstof

Een auto op waterstof combineert het beste van twee werelden: de groene voordelen van elektrisch rijden met het gemak en de snelheid van traditionele voertuigen. Deze technologie zet waterstof om in elektriciteit, waardoor je zonder uitstoot én met een indrukwekkend rijbereik van meer dan 600 kilometer de weg op kunt. In tegenstelling tot elektrische auto’s, die afhankelijk zijn van batterijen, bieden waterstofauto’s een snellere tanktijd en een groter bereik.

Met slechts enkele minuten tanktijd en een groeiende belangstelling voor groene mobiliteit, lijken waterstofauto’s de ideale oplossing. Bovendien hebben waterstofauto’s aanzienlijke voordelen ten opzichte van voertuigen op fossiele brandstoffen, zoals benzine en diesel, omdat ze geen CO2-uitstoot veroorzaken. Maar hoe werkt deze technologie precies, en wat zijn de voor- en nadelen? In dit artikel nemen we je mee door alle aspecten van waterstofauto’s, van werking en voordelen tot de huidige infrastructuur en de vraag of waterstof echt de toekomst van de auto-industrie is.

Hoe werkt een waterstofauto?

Een waterstofauto is een elektrisch voertuig dat waterstofgas omzet in elektriciteit via een brandstofcel. Deze technologie biedt emissievrij rijden zonder zware batterijen, waardoor het een milieuvriendelijk alternatief is met het gebruiksgemak van traditionele auto’s. Een gemiddelde waterstofauto verbruikt één kilogram waterstof per 100 kilometer en heeft een bereik van ongeveer 500 kilometer, wat vergelijkbaar is met elektrische auto’s.

Door waterstof om te zetten in elektriciteit wordt de elektromotor direct aangedreven, wat zorgt voor een soepele en efficiënte rijervaring.

Technische werking van een waterstofauto

Een auto op waterstoftechnologie bestaat uit drie hoofdonderdelen die samenwerken om de wagen efficiënt en veilig te laten rijden:

1. De kern: de brandstofcel

In het kloppende hart van een auto op waterstof bevindt zich de brandstofcel, waar een chemische reactie plaatsvindt tussen waterstof (H₂) uit de tank en zuurstof (O₂) uit de lucht.

Dit proces, bekend als elektrochemische omzetting, genereert elektriciteit, warmte en waterdamp. Het enige bijproduct dat de uitlaat verlaat, is waterdamp, zonder CO₂, stikstof of fijnstof. Dit maakt waterstofauto’s uitzonderlijk milieuvriendelijk tijdens het rijden.

2. De elektromotor

De opgewekte elektriciteit uit de brandstofcel drijft de elektromotor aan, die direct zorgt voor de aandrijving van de wagen. Dit werkt vergelijkbaar met batterij-elektrische voertuigen, maar zonder afhankelijk te zijn van een opgeladen accu.

3. De waterstoftanks

Waterstof wordt opgeslagen onder zeer hoge druk, tot wel 700 bar, in speciaal ontworpen tanks. Deze tanks zijn gemaakt van lichtgewicht en uiterst sterk materiaal om veiligheid te garanderen, zelfs bij een ongeval.

auto op waterstof

Het gehele proces is ontworpen om efficiëntie en duurzaamheid te combineren. Dankzij de snelle omzetting van waterstof naar elektriciteit heeft de bestuurder een soepel rijgedrag zonder merkbare vertraging.

Waarin verschilt een waterstofauto van een batterij-elektrische auto?

Bij batterij-elektrische voertuigen wordt de elektriciteit vooraf opgeslagen in een accu en via het stroomnet opgeladen. Waterstofauto’s produceren daarentegen hun eigen elektriciteit aan boord, rechtstreeks in de brandstofcel. Hierdoor zijn ze flexibeler in gebruik en hoeven ze niet lang aan de laadpaal te staan.

Typen waterstofauto’s

Er zijn twee belangrijke categorieën van auto’s op waterstof:

Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV)

Volledig waterstof-elektrische voertuigen, zoals de Toyota Mirai en Hyundai Nexo, werken uitsluitend op waterstof en vereisen geen oplaadbare batterij, waardoor ze een duurzaam en praktisch alternatief bieden. Dit type auto gebruikt waterstof op elektriciteit op te wekken via een brandstofcel, die vervolgens een elektromotor aandrijft.

Hyundai Nexo

Plug-in hybride waterstofauto's

Deze combineren een waterstofbrandstofcel met een oplaadbare batterij, waardoor ze zowel op waterstof rijden als op elektriciteit.

Een voorbeeld hiervan is de Honda CR-V e:FCEV, waarmee je zowel elektrisch kunt rijden als waterstof kunt tanken. Bovendien biedt deze wagen de flexibiliteit om de batterij op te laden, wat zorgt voor extra gebruiksgemak en veelzijdigheid.

Welke zijn vandaag reeds beschikbaar in België?

Vandaag kun je in België al auto’s kopen die draaien op waterstoftechnologie. Het aanbod is voorlopig beperkt tot twee modellen: de Hyundai Nexo, een SUV, en de Toyota Mirai, een elegante berline. Die hierboven al vermeld werden.

Met 1 kg waterstof kun je ongeveer 100 kilometer rijden, en de prijs per kilogram varieert tussen de €10 en €15, afhankelijk van de regio. Beide voertuigen komen met een prijskaartje van rond de €70.000, wat vergelijkbaar is met de kostprijs van een elektrische wagen met een gelijkwaardig rijbereik van 500 à 600 kilometer. BMW werkt momenteel aan de ontwikkeling van de iX5 Hydrogen, een proefproject.

De subsidies in België voor een waterstof auto

In België genieten waterstofauto’s van vergelijkbare voordelen als volledig elektrische auto’s, aangezien beide als zero-emissievoertuigen worden beschouwd. Voor bedrijven zijn waterstof- en elektrische auto’s tot 31 december 2026 100% fiscaal aftrekbaar. Wel wordt verwacht dat deze voordelen, vooral in Vlaanderen, na 2025 herzien zullen worden. Het blijft daarom belangrijk om toekomstige wijzigingen in de regelgeving te volgen.

De voordelen van waterstof als brandstof

Waterstofauto’s bieden een breed scala aan voordelen, waardoor ze een aantrekkelijke keuze zijn voor de toekomst van mobiliteit.

Een van de grootste pluspunten is de snelle tanktijd. Het vullen van een waterstoftank duurt gemiddeld slechts drie tot vijf minuten, vergelijkbaar met het tanken van benzine of diesel. Dit maakt waterstofauto’s bijzonder geschikt voor bestuurders die niet willen wachten op het opladen van een batterij.

Daarnaast hebben waterstofauto’s een indrukwekkend rijbereik. Met een volle tank kunnen ze vaak meer dan 600 kilometer afleggen, wat hen ideaal maakt voor lange afstanden en mensen die vaak op de baan zijn.

Milieuvriendelijkheid is een ander belangrijk aspect. Tijdens het rijden stoten waterstofauto’s geen schadelijke stoffen uit; alleen waterdamp verlaat de uitlaat. Hierdoor hebben ze een minimale impact op het milieu en dragen ze bij aan schonere lucht en een betere leefomgeving.

Met hun combinatie van efficiëntie, gebruiksgemak en duurzaamheid bieden waterstofauto’s een veelbelovende oplossing voor de transitie naar een milieuvriendelijke toekomst. Ze zijn zowel geschikt voor stedelijke ritten als lange afstanden en ondersteunen de evolutie naar schonere en duurzamere mobiliteit.

Nadelen van een auto op waterstof

Waterstofauto’s staan voor grote uitdagingen, vooral door de hoge kosten en beperkte infrastructuur. De productie van waterstof is complex en duur; grijze waterstof, gewonnen uit aardgas, stoot CO₂ uit, terwijl groene waterstof via elektrolyse milieuvriendelijker is maar aanzienlijk meer kost.

De beperkte infrastructuur vormt een belangrijk knelpunt voor waterstofauto’s. In België zijn er slechts enkele waterstoftankstations, voornamelijk van DATS 24, zoals in Halle en Wilrijk. De toekomst van waterstofauto’s hangt af van zowel de beschikbaarheid en betaalbaarheid van groene waterstof als de uitbreiding van een efficiënt netwerk van tankstations. Pas dan kunnen ze uitgroeien tot een écht duurzaam alternatief.

Waterstof tanken: hoe en waar?

In België en omliggende landen is het aantal waterstoftankstations momenteel beperkt, wat de toegankelijkheid van waterstofauto’s beïnvloedt. Bekende locaties in België zijn onder andere door DATS 24, met stations in Haasrode, Wilrijk, Ollignies, Erpe-Mere, en Herve.

Hoewel het netwerk groeit, blijft het aantal stations voorlopig een obstakel voor grootschalige adoptie.

auto op waterstof

Prijs van waterstof

Waterstof kost gemiddeld tussen de €10 en €12 per kilogram, wat een competitieve actieradius oplevert van ongeveer 100 kilometer per kilogram waterstof. De prijs per kilo waterstof kan variëren afhankelijk van de locatie, met significante prijsverschillen tussen Nederland en België. Dit maakt waterstofauto’s vergelijkbaar met traditionele voertuigen op het gebied van bereik. De uiteindelijke prijs kan echter variëren afhankelijk van de productiekosten en de gebruikte bron van waterstof.

Grijze waterstof vs. groene waterstof

Niet alle waterstof wordt duurzaam geproduceerd, en het onderscheid tussen grijze en groene waterstof is essentieel voor de milieu-impact van waterstofauto’s.

Grijze waterstof, momenteel de meest gebruikte variant, wordt geproduceerd via stoomreforming van aardgas, wat gepaard gaat met aanzienlijke CO₂-uitstoot. Hierdoor ondermijnt grijze waterstof de milieuvriendelijkheid van waterstofauto’s, ondanks ze geen uitstoot produceren tijdens het rijden.

Groene waterstof daarentegen wordt geproduceerd via elektrolyse met hernieuwbare energie zoals zon en wind. Dit proces is volledig CO₂-vrij en biedt een veel duurzamer alternatief. Waterstof gemaakt van groene stroom biedt voordelen zoals lagere energiekosten en een kleinere ecologische voetafdruk in vergelijking met elektrische voertuigen. Hoewel de productie van groene waterstof in opkomst is, blijven de kosten voorlopig een uitdaging voor een bredere toepassing.

Conclusie: een auto op waterstof: veelbelovend, maar nog niet helemaal daar

Auto’s op waterstof vertegenwoordigen een indrukwekkende stap richting meer duurzame mobiliteit. Ze bieden een unieke combinatie van emissievrij rijden, lange afstanden, en snelle tanktijden, wat ze bijzonder geschikt maakt voor wie praktisch én milieubewust wil rijden.

Toch blijven er grote uitdagingen, zoals de hoge productiekosten van groene waterstof en het beperkte aantal tankstations, vooral in België.

Hoewel waterstofauto’s veelbelovend zijn, hangt grootschalige adoptie af van investeringen in infrastructuur en betaalbare groene waterstof. Voorlopig zijn ze vooral aantrekkelijk voor pioniers die milieuvriendelijke innovatie willen stimuleren.

Europese initiatieven zoals het Clean Hydrogen Partnership ondersteunen onderzoek, productie en implementatie van waterstoftechnologie. Met verdere ontwikkelingen kan waterstofmobiliteit een cruciale rol spelen in de transitie naar duurzamere en schonere transportoplossingen.

Verkoopovereenkomst auto: Alles wat je moet weten

Ontdek alles over de verkoopovereenkomst auto en hoe je het proces soepel en probleemloos kunt [...]

Een hybride of elektrische auto: wat is het verschil? En welke past bij jou?

Twijfel je tussen de aankoop van een hybride of elektrische auto? Ontdek de verschillen en [...]

Vlaamse premie elektrische wagen verdwenen: Wat voor 2025?

Lees alles over de premie elektrische wagen in 2024. Waarom is deze gestopt en wat [...]

Na een verkeersongeval: essentiële stappen om te volgen

Ontdek de essentiële stappen om te volgen bij een verkeersongeval. Weet wat te doen en [...]

Lage emissiezone België: Een beknopt overzicht

Ontdek alles over de lage emissiezone in België en wat dit betekent voor uw voertuig. [...]

Rijbereik en levensduur batterij van elektrische auto’s: in detail

Leer hoe je je elektrische auto efficiënt kunt opladen, zowel thuis als onderweg. Van aansluitingen [...]

De elektrische auto’s met grootste actieradius (in 2025)

Ontdek de top elektrische auto’s van 2024. Vergelijk actieradius en prijs om de beste keuze [...]

Wat zijn de top 10 goedkoopste elektrische auto op de markt?

Welke zijn de goedkoopste elektrische auto's? Ontdek welke auto's minder dan €35.000,- kosten.