Elektrische auto opladen: Thuis of publiek? Alle opties en kosten op een rijtje

elektrische auto opladen

Een elektrische auto opladen gaat verder dan het vullen van een benzinetank. Het vraagt om een doordachte aanpak die je kosten minimaliseert en de levensduur van je batterij maximaliseert. Er zijn verschillende manieren om je elektrische wagen op te laden, zoals thuisladen of gebruikmaken van publieke laadpunten.

In dit artikel ontdek je de voordelen, mogelijkheden en kosten van deze opties. Laten we van start gaan met hoe het opladen van een elektrische auto precies werkt.

Een elektrische auto opladen: hoe werkt dit?

Elektrische voertuigen maken gebruik van elektriciteit in plaats van brandstof, waarbij de energie wordt opgeslagen in een batterij. De snelheid en efficiëntie waarmee een batterij oplaadt, hangt af van verschillende factoren zoals het type stroom, laadpaalvermogen, en de laadkabel die je gebruikt.

Laten we deze factoren stap voor stap bekijken.

Opladen elektrische auto: de basisprincipes

Elektrisch opladen gebeurt door de energie uit een stroombron naar de batterij van het voertuig te leiden. Dit kan via wisselstroom (AC) of gelijkstroom (DC). De stroom wordt via een laadkabel naar de auto geleid, waar deze door een interne of externe omvormer wordt verwerkt om de batterij op te laden. Afhankelijk van de laadtechnologie en het type laadstation kan dit proces variëren in snelheid en efficiëntie.

Wat is het verschil tussen wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC)?

  • Wisselstroom (AC): Dit type stroom komt standaard uit een huishoudelijk stopcontact en wordt door vrijwel alle openbare laadpalen geleverd. Een elektrische auto heeft een ingebouwde omvormer nodig om AC om te zetten naar DC, wat iets meer tijd in beslag neemt. Dit maakt AC-laden ideaal voor thuisladen of langere laadpauze. Onderweg hebben AC-laadpalen vaak een beperkt vermogen van 11 kW tot 22 kW, omdat de omvormers in elektrische auto’s niet in staat zijn om een hoger vermogen te verwerken.

  • Gelijkstroom (DC): Snelladers langs onder andere snelwegen maken gebruik van gelijkstroom. Omdat de stroom niet eerst hoeft te worden omgezet door de auto, gaat het opladen veel sneller. Dit maakt DC-laden perfect voor onderweg, bijvoorbeeld tijdens lange ritten, waar tijd een belangrijke factor is. Let wel, snelladen kan intensiever zijn voor je batterij, waardoor het niet aan te raden is dit als standaard laadmethode te gebruiken. DC-laden is aanzienlijk sneller dan AC-laden, met snelheden tot meer dan 200 kW per uur. Het nadeel? De kosten van deze DC-snellaadpalen zijn vaak flink hoger.

opladen elektrische auto hyundai ioniq 5
Hyundai ioniq 5 aan publiek laadpunt

Wat bepaalt de laadsnelheid? Batterijcapaciteit, laadpaalvermogen, en kabelspecificaties.

De snelheid waarmee je elektrische auto wordt opgeladen, hangt af van deze drie belangrijke factoren:

  1. Batterijcapaciteit: Grote batterijen slaan meer energie op, maar laden trager. Kleine batterijen laden sneller, maar hebben een kleinere actieradius.

  2. Laadpaalvermogen: Hoe hoger het vermogen (kW), hoe sneller je laadt. Een 11 kW-paal laadt bijvoorbeeld veel sneller dan een 3,7 kW-paal.

  3. Type oplaadkabel: Gebruik een laadkabel die de capaciteit van je laadpaal en auto ondersteunt. Een te zwakke kabel kan de laadsnelheid beperken.

Waarom het juiste type stekker belangrijk is voor jouw elektrische auto

De juiste stekker is essentieel voor probleemloos opladen. In Europa zijn deze de belangrijkste:

  • Type 2 (Mennekes): Standaard voor publieke laadpalen en thuisladers; geschikt voor bijna alle nieuwe EV’s.

  • CCS (Combined Charging System): Voor snellaadpalen; combineert Type 2 met extra pinnen voor DC-laden. Dit soort aansluiting is vaak te vinden bij snellaadstations.

  • CHAdeMO: Minder gebruikelijk, maar nog in gebruik bij modellen zoals de Nissan Leaf.

Controleer altijd welk type stekker jouw elektrische auto ondersteunt en of het compatibel is met de laadpaal, of snellaadpaal, die je wilt gebruiken. Dit voorkomt problemen bij het laden en zorgt voor een soepel proces.

opladen elektrische auto met een CSS en CHAdeMO stekker
Publiek laadstation met een CSS en CHAdeMO stekker

Wat betekent opladen tot 80% en waarom is dit belangrijk ?

Hoewel het verleidelijk is om je batterij altijd volledig op te laden, is dit niet altijd de beste keuze. Fabrikanten adviseren doorgaans om je batterij dagelijks tot ongeveer 80% op te laden. Dit komt door de interne chemische processen van lithium-ion-batterijen. Door de batterij regelmatig volledig op te laden, kun je deze onnodig belasten, wat op termijn het rijbereik aanzienlijk kan verminderen.

Wil je meer weten over de levensduur en actieradius van elektrische auto’s? Lees dan ons artikel!

Thuis opladen: Slimmer, voordeliger en gewoonweg de beste keuze

Thuis je elektrische auto opladen is niet alleen praktisch, maar ook voordelig. Met opladen thuis bepaal je zelf wanneer en hoe je oplaadt, wat kosten bespaart en duurzamer is dan publieke laadpunten of plekken met snellaadpalen.

Voordelen van een laadpaal thuis installeren

Thuisladen is vaak de goedkoopste manier om je elektrische auto op te laden. Je betaalt minder per kWh dan bij publieke laadpunten en vermijdt extra servicekosten. Regelmatige rijders besparen zo aanzienlijk op lange termijn. Daarnaast zorgt een eigen laadpaal ervoor dat je altijd met een volle batterij kunt vertrekken, zonder te wachten op een vrije laadplek.

Opladen tijdens daluren kan je elektriciteitskosten verlagen. In België en Nederland bieden energieleveranciers vaak lagere tarieven aan tijdens daluren, meestal ’s avonds of ’s nachts. Door je laadpaal zo te programmeren dat deze in die periodes oplaadt, kun je aanzienlijk besparen. Slimme laadpalen maken dit nog makkelijker door automatisch te laden wanneer de tarieven het laagst zijn.

Heb je zonnepanelen? Dan kun je je elektrische auto opladen met gratis groene stroom. Slimme laadpalen geven voorrang aan zonne-energie, wat zowel je kosten verlaagt als het milieu ten goede komt.

Daarnaast heb je vanzelfsprekend geen laadpas nodig, wanneer jouw elektrische auto thuis laat opladen.

Hoe installeer je een laadpaal thuis?

Het installeren van een laadpaal thuis brengt niet alleen gemak, maar ook een slimme upgrade voor je elektrische auto. Of je nu kiest voor een gewoon stopcontact of een volwaardige laadpaal, het vraagt om de juiste voorbereiding. Hier een kort overzicht om je op weg te helpen:

Stap-voor-stap: Van planning tot installatie

  1. Check de capaciteit van je meterkast: Laat je meterkast controleren door een elektricien om te zien of deze geschikt is voor een laadpaal.

  2. Kies slim en de juiste laadpaal: Ga voor de laadcapaciteit die bij je past (bijv. 7,4 kW of 11 kW) en overweeg een slimme laadpaal voor extra opties, zoals koppeling met zonnepanelen.

  3. De perfecte plek: Zorg dat de laadpaal op een bereikbare en veilige locatie staat, aan de muur of op een standaard.

  4. Installatie door een professional: Zelfs als je een handige doe-het-zelver bent, is een erkend installateur sterk aan te raden. Deze sluit de laadpaal veilig aan op je elektriciteitsnet en test het systeem grondig om zeker te zijn dat alles perfect functioneert.

  5. Configuratie en gebruik: Stel je laadpaal in via de bijbehorende app of interface om laadmomenten en voorkeuren in te stellen.

Is een 3-fase aansluiting noodzakelijk?

Voor laadpalen met hoger vermogen, zoals 11 kW of 22 kW, is meestal een 3-fase aansluiting nodig, ideaal voor auto’s met grotere batterijen. Bij standaard laadpalen van 3,7 kW of 7,4 kW volstaat vaak een 1-fase aansluiting. Check zeker de specificaties van je auto en bepaal je laadbehoeften voordat je een keuze maakt voor een oplaadpunt bij jouw thuis.

opladen elektrische wagen met een 3-fase aansluiting
Een typische laadkabel met 3-fase aansluiting

Kan ik een elektrische auto opladen via een gewoon stopcontact?

Ja, je kunt een elektrische auto opladen via een gewoon stopcontact, maar het wordt niet aanbevolen. Met een laadvermogen van ongeveer 2 kW per uur duurt het even om je batterij volledig op te laden.

Toch levert een nacht opladen (ongeveer 10 uur) al snel 20 kWh op, goed voor 100 tot 150 km rijbereik! Gewone stopcontacten zijn idealiter niet geschikt voor langdurige belasting, wat kan leiden tot oververhitting en andere risico’s.

Wat kost een elektrische voertuig thuis opladen ?

Kostenraming inclusief installatie

Een laadpaal thuis kost gemiddeld tussen de €1000 en €1500, inclusief installatie. Een standaard laadpaal ligt tussen €500 en €800, terwijl een ander soort laadpaal, zoals slimme laadpalen met extra functies €800 tot €1200 kosten. Installatiekosten variëren van €400 tot €800, afhankelijk van de afstand tot de meterkast en eventuele aanpassingen zoals een 3-fase aansluiting. Subsidies en fiscale voordelen kunnen de investering verlagen, en thuisladen blijft goedkoper en handiger dan het gebruik van openbare laadpalen.

Wat kost het gemiddeld, opladen thuis?

Naast de installatiekosten moet de hoeveelheid energie ook betaald worden. Thuis opladen is met €0,20 tot €0,30 per kWh het voordeligst, ideaal voor dagelijks gebruik en goedkoper dan publieke laadpunten of snelladers. Je kunt extra besparen door zonnepanelen te installeren, tijdens daluren te laden, of een slimme laadpaal te gebruiken.Hoe kun je besparen op laadkosten?

De terugverdientijd van opladen thuis

Een laadpaal thuis lijkt een grote uitgave, maar je verdient die op termijn terug. Thuis opladen is goedkoper dan publieke laadpunten, waar je extra betaalt voor service. Bij intensief gebruik kan de terugverdientijd, vergeleken met een benzineauto, minder dan een jaar zijn. Vergeleken met openbare laadpunten duurt dit 5 tot 10 jaar, maar je geniet wel van het gemak van altijd thuis opladen.

opladen elektrische auto aan thuislaadpaal
Elektrische auto die aan het thuisladen is

Publiek opladen: Flexibiliteit onderweg

Naast het thuis opladen van je elektrische wagen zijn er nog publieke laadpunten. Deze laadpalen en snellaadstations, zeker langs snelwegen, zijn onmisbare onderdelen van de infrastructuur voor elektrisch rijden.

Waar vind je openbare laadpalen?

Laadpunten vinden is eenvoudiger dan ooit dankzij handige apps zoals Chargemap, Plugsurfing en Shell Recharge, die locaties, prijzen en beschikbaarheid tonen.

Publieke laadpalen variëren van standaard AC-laders (11-22 kW) voor langere stops tot snellaadstations (DC) met snelheden tot 350 kW voor onderweg. Betalen gebeurt meestal met een laadpas, maar bij sommige laadpunten kan dit ook via een app of contactloze betaling.

Wat kost opladen bij een publieke laadpaal?

Naast het vinden van een publieke laadpunt moet je deze ook betalen natuurlijk. De kosten van opladen bij een publieke, gewone laadpaal variëren, afhankelijk van het type laadpaal en het netwerk.

Gemiddeld kost dit tussen €0,30 en €0,50 per kWh, afhankelijk van het netwerk en de locatie. Het is een handige optie voor tussendoor, zoals tijdens het winkelen of werken. In België en Nederland zijn prijzen vaak transparant via laadapps, maar let op extra kosten zoals start- of sessietarieven.

Een snellader: Ideaal voor lange ritten

Snelladen is DE oplossing om je rijbereik in korte tijd te vergroten, met een groeiend netwerk langs snelwegen en andere strategische locaties. Onmisbaar voor zorgeloos elektrisch rijden, maar slim en spaarzaam gebruik helpt kosten te beperken en je batterij te beschermen.

Wat is snelladen en hoe werkt het?

Snelladers werken met gelijkstroom (DC), waardoor stroom direct naar de batterij gaat zonder omzetting via de interne omvormer, wat zorgt voor razendsnelle laadtijden. Met snelheden tot 350 kW kun je je auto in 15-30 minuten tot 80% opladen, ideaal voor lange ritten. Wel zijn de kosten per kWh hoger en kan frequent snelladen de batterijcapaciteit verminderen.

Wat kost opladen met een snellader ?

Een oplaadbeurt bij een snellader is een stuk duurder. Met een kost van ongeveer €0,60 tot €1,00 per kWh, afhankelijk van de aanbieder en het laadvermogen. Ideaal voor een snelle boost tijdens lange ritten, vooral langs snelwegen.

Ontdek alles over de populairste elektrische auto’s in België in dit artikel.

Twee Shell EV snelladers in Hasselt

Enkele opkomende laadinnovaties

De wereld van elektrisch laden ontwikkelt zich in hoog tempo. Innovatieve technologieën maken opladen niet alleen sneller en efficiënter, maar ook milieuvriendelijker. Hier zijn enkele innovatieve oplossingen die de toekomst van elektrisch rijden definiëren.

Bidirectioneel laden: Hoe je auto energie teruggeeft aan het elektriciteitsnet

Bidirectioneel laden, ook wel Vehicle-to-Grid (V2G) genoemd, maakt van je elektrische auto meer dan een vervoermiddel; het wordt als het ware een batterij die energie kan opslaan én terugleveren aan het net.

Dit verlaagt energiekosten, ondersteunt het elektriciteitsnet tijdens piekuren en maximaliseert het gebruik van duurzame bronnen zoals zonne- en windenergie.

Inductieladen van je elektrische auto : Laden zonder kabels – hoe werkt dat?

Inductieladen is een draadloze oplossing voor het opladen van elektrische auto’s, zonder het gedoe van laadkabels. Dit kan je vergelijken met het draadloos opladen van je smartphone. Praktisch gezien wordt een inductieplaat in de grond creëert een magnetisch veld dat energie direct naar de batterij van je auto overbrengt zodra je er boven parkeert. Deze technologie, die gebruiksgemak combineert met minder slijtage, heeft veel potentie, vooral in stedelijke gebieden en voor autonoom rijden.

Conclusie: Zo laad je je elektrische auto slim, goedkoop en duurzaam

Elektrisch rijden gaat verder dan je batterij opladen; het draait om slimme keuzes. Of je nu thuis, onderweg of bij een snellader oplaadt, een doordachte aanpak maakt het verschil.

Door thuis te laden tijdens daluren, je batterij tot maximaal 80% op te laden en efficiënt gebruik te maken van publieke laadpunten, bespaar je geld en verleng je de levensduur van je batterij. Met innovaties zoals bidirectioneel laden en inductieladen wordt elektrisch rijden steeds gebruiksvriendelijker en duurzamer.

Het installeren van een laadpaal thuis, evenals het gebruik van publieke laadpunten en snelladers, brengt kosten met zich mee. Hieronder vind je een kort overzicht van de gemiddelde tarieven en kosten die het met zich meebrengt.

Type

Kosten installatie

Kosten per Kwh

Extra kosten

Laadsnelheid

Thuisladen

€1.000 – €1.500

€0,20 – €0,30

Geen

Langzaam (afhankelijk van paal en aansluiting)

Publiek laden

N.v.t.

€0,30 – €0,50

Start-/sessiekosten mogelijk

Gemiddeld (11-22 kW AC)

Snelladen

N.v.t.

€0,60 – €1,00

Hoger tarief voor snel laden

Snel (tot 350 kW DC)

Kies bewust, laad slim en draag bij aan een groenere toekomst.

De elektrische auto’s met grootste actieradius (in 2025)

Ontdek de top elektrische auto’s van 2024. Vergelijk actieradius en prijs om de beste keuze [...]

Rijbereik en levensduur batterij van elektrische auto’s: in detail

Leer hoe je je elektrische auto efficiënt kunt opladen, zowel thuis als onderweg. Van aansluitingen [...]

Elektrische auto in de winter: Tips voor optimale prestaties en rijbereik

Ontdek enkele praktische tips om de prestaties en actieradius van je elektrische auto in de [...]